Imatge generada per la intel·ligència artificial DALL-E amb el següent text: Una senyora amb bastó blanc no pot accedir en una biblioteca perquè hi ha una barrera.

També discriminats en Cultura: «Biblio Digital» no és accessible

Imatge generada per la intel·ligència artificial DALL-E amb el següent text: Una senyora amb bastó blanc no pot accedir en una biblioteca perquè hi ha una barrera.

Totes les persones hem de tenir els mateixos drets! La nostra plataforma lluita  perquè aquests siguin tinguts en compte, no n’hi ha prou amb fer lleis, bones paraules i un copet a l’esquena; aquestes lleis s’han de posar en marxa.

El govern  ha de ser proactiu amb la implementació de totes les lleis, en aquest cas el de l’accessibilitat. Fa un parell de setmanes vàrem reivindicar l’accessibilitat de l’aplicació de CatSalut, tot i que també vàrem fer denúncies en l’àmbit particular, no hem tingut cap resposta, nosaltres no deixarem d’exigir-ho.

Reclamem la cultura accessible per a tothom, un altre dels pilars de la societat després de la salut.

Avui parlarem de la manca d’accessibilitat de l’aplicació «Biblio Digital», la qual és recolzada per la plataforma «Odilo» que gestiona tots els fons de llibres i documents de les biblioteques de Catalunya.

Alguns membres de «No ho Veiem Clar», preocupats perquè volem garantir l’accés als llibres a les persones cegues com tothom, vàrem analitzar l’aplicació amb iPhone i Android:

  • Primer ho vàrem fer amb un iPhone, ja que és la plataforma que utilitzem gairebé tots. Així doncs, quan s’accedeix a la biblioteca virtual no es despleguen correctament les opcions per tal que el lector de veu que fa servir (VoiceOver) li permeti accedir. Hem fet diferents proves, i es queda en les cinc opcions principals i quan vols accedir a la cerca, el dispositiu es queda penjat i cal tancar l’aplicació, per tant, no sabem si un cop arreglat funcionaria la cerca.
  • En canvi, pel que fa a l’Android, l’accessibilitat té altres errors d’accessibilitat com ara: pots fer cerques activant filtres, tenint en compte que el de l’idioma ha de ser l’últim, ja que en activar-ho mostra els resultats immediatament, també costa trobar l’opció d’activar el préstec del llibre, falten posar nom a algunes etiquetes (el que nosaltres sentim quan arriben a un punt del programa); el problema arriba quan volem activar la lectura automàtica, el botó no s’activa, i l’única forma de poder llegir és llegint línia a línia amb el dit, en general és una aplicació poc intuïtiva i molt feixuga.

Així doncs, tant iPhone com Android tenen problemes d’accessibilitat diferents, però amb cap dels casos és possible accedir al contingut.

Sabem que es van reunir responsables de les biblioteques amb gestors tècnics d’«Odilo» i amb els responsables de l’Àrea TIC del Departament de Cultura, sobre aquesta qüestió, per donar resposta a la problemàtica de l’aplicació i la plataforma «Odilo» de la falta d’accessibilitat.

És important tenir en compte què segons la norma europea EN 301 549, les compres públiques sempre han de ser accessibles i no és legal que les empreses vulguin cobrar una comissió per aplicar l’accessibilitat. Avui  dia encara és hora de què s’hagi solucionat aquesta qüestió.

A finals del 2022 van emetre a la televisió, a l’aplicació TV3 a la carta, tot un seguit d’anuncis de l’aplicació «Biblio Digital» perquè tots els ciutadans catalans tinguessin accés a aquesta biblioteca.

Doncs bé, ha de quedar clar, “tots els ciutadans” també som nosaltres!

És totalment inacceptable que facin publicitat d’una aplicació que té tant contingut digital migrat. Abans de publicitar una aplicació, la generalitat s’hauria d’assegurar de la viabilitat i accessibilitat d’aquesta; i més, després que el parlament de Catalunya es va comprometre a fer accessibles tots els continguts electrònics en Català per les persones cegues i deficients visuals, que emanen de la resolució del 15 de desembre de 2022 i aprovada per gairebé la totalitat de l’hemicicle.

Des de la plataforma No ho Veiem Clar, ens posem les mans al cap.

No acabem d’entendre com la Generalitat pot comprar una aplicació i els serveis que ofereix la plataforma «Odilo», sense comprovar la seva accessibilitat, ja que segons hem esmentat abans, les lleis actuals diuen que qualsevol compra pública d’un servei TIC ha de ser accessible segons els criteris d’aquesta normativa.

La plataforma «Odilo» també ha de saber que la seva obligació és fer totes les accions tècniques per tal de donar compliment a aquesta normativa europea.

Per tot això, des de la nostra plataforma exigim el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que en compliment de la normativa europea abans esmentada per la resolució parlamentària i per no discriminar encara més el col·lectiu de persones amb problemes visuals i d’altres, facin accessible d’una vegada per totes aquesta aplicació.

Ho reclamem amb el dret que se’ns dona, ja que fa més de mig any que està notificat aquest problema, i no és admissible que no s’hagi solucionat amb aquest termini.

Exigim la cultura accessible per tothom, tal com diu la normativa.


Publicada

a

per

Etiquetes: